
Economic and Political Weekly March 3, 2007 743

SUKUMAR MURALIDHARAN

Satellite broadcasting is a visible
presence in everyday life and one of
the faster growing sectors of the last

decade or more. But in India it has largely
functioned within a legislative and regu-
latory vacuum. This is a reality that lends
itself to different interpretations. Cham-
pions of the free market would see the
electronic media in India as testimony to
the entrepreneurial dynamism that has been
unleashed since liberalisation became the
reigning ethos of economic policy. In this
perception, the revolution in media mat-
ters has not come a moment too soon, since
creativity has remained suppressed far too
long under the meddlesome regulatory
zeal of the government. Even if govern-
ments were to rouse themselves out of the
inertia of incomprehension and seek to
legislate for the broadcast sector, they are
unlikely to get very far, since the inherent
dynamism of the sector would elude all
efforts at regulation.

Unsurprisingly, this version of events
has held the field with little challenge,
since the media, uniquely among indus-
tries, is in a position to mould public
perceptions about itself. In brief and spo-
radic intervals, though, an alternative
perspective is heard, which purports to
speak on behalf of an ill-defined “public
interest”. The broadcast industry has
in this account remained for too long
free of constructive legislative inputs,

since every effort at regulation, in part
because of the ill-remembered days of
the controlled economy, has swiftly come
undone. In the circumstances, the broad-
cast industry, dominated by giant media
houses, has managed to colonise the
electromagnetic spectrum for private
benefit, flouting an explicit judicial find-
ing that the airwaves are the property of
the public.

Since the Supreme Court’s judgment of
1995 in the case of the Cricket Association
of Bengal versus the Ministry of Informa-
tion and Broadcasting, it has become part
of the orthodoxy on media regulation that
the airwaves belong to the public. It is a
principle that lends itself to easy and often
rather passionate enunciation. Unfortu-
nately, very little of the same passion, not
to mention clarity, has been evident in
negotiating two basic issues involved in
translating this principle into practice:
instrumentality and agency. What pos-
sible agency could operationalise the
constitutional principle that the airwaves
belong to the public? And what instru-
mentality could this agency, when it is
appropriately empowered, deploy in pur-
suit of its mission?

Early in August 2006, the ministry of
information and broadcasting (MIB)
posted on its official website, the draft of
a law, titled the Broadcast Services Regu-
lation Bill (BSRB), which sought, among
other things, to provide legal backing
for the principle of the public ownership

over the airwaves.1 Apart from this rather
laudable object, another of the stated
purposes of the bill was to give legislative
backing to the numerous regulatory orders
pertaining to satellite broadcasting, issued
since the mid-1990s.

A first evaluation of the BSRB reveals
that it does not spend much time or effort
on the issue of agency. Like many other
legislative initiatives, the BSRB displays
the conceit of governments that believe
they can appropriate the mantle of speak-
ing on behalf of the public. And where
instrumentality is concerned, the BSRB
displays very little creativity, falling back
instead on the discredited old device of
reserving for the government the arbitrary
– and in the final instance, overbearing –
powers of police enforcement inherited
from colonial law. Judging from its fleet-
ing appearance in the public discourse, the
BSRB could well be another legislative
effort defeated by a deficit of the policy
imagination, not to mention the assiduous
efforts of powerful lobbies.

As if to reaffirm that the power to mould
public opinion suffers from a serious
skew, the media industry was permitted
by circumstances, to have its say on the
BSRB well before the public was brought
into the discussion. Public perceptions
of a major legislative initiative, in short,
were moulded by the industry that has
the greatest stake in diluting the scope
of the law and preserving the largest
area of autonomy for itself. This is a
situation abounding in curiosities,
though there is little novelty in the media
being, uniquely among business sectors,
the arbiter of public opinion in matters
involving itself.

Media Groups

Towards the end of July 2006, Delhi’s
leading newspaper, which has recently
acquired a presence in Mumbai, carried
a sequence of three articles warning that
the proposed broadcast legislation was a
significant threat to all the free speech
guarantees of the Indian Constitution. All
three articles were published under the
caption, ‘Media Muzzled’ and their basic
purport was that the BSRB embodied a
familiar pattern of official paranoia and
unreason. “Every few years”, began the

Broadcast Regulation and
Public Right to Know
The question of how satellite television is to be regulated has been
differently interpreted in India. The orthodox viewpoint of airwaves
“belonging” to the public is one that is difficult to enunciate
especially with regard to the principles of instrumentality and
agency. While constitutional provisions ensuring “freedom of
expression” remain open-ended on the matter of regulation, the
debate itself has juxtaposed the interests of the television networks
vis-à-vis the ministry of information and broadcasting, while the
public, in whose ostensible interests the debate is being waged,
remains entirely in the dark.

Insight



Economic and Political Weekly March 3, 2007744

first of the articles, “a nervous government
decides that the media has gone over-
board and must be subject to regulation.
Democracy and free speech do not mean
spreading canard about public authority,
endangering national security and al-
lowing for obscenity, runs the argument
(sic)”. With the draft of the BSRB having
leaked out, the article continued,
considerable “disquiet” had arisen over
what looked like “another attempt ... to
muzzle the media”.2

Inevitably and it must be said, rather
self-servingly, the media chose to high-
light those provisions of the BSRB that
endowed the government and its official
machinery with punitive powers. There
was moreover a consistent attempt to play
up the circumstances under which the media
would become the target of vindictive
official action. The country’s largest
English newspaper, for instance, observed
in its report, that the BSRB “expanded on
the already existing draconian provisions
present in the Cable Network Regulations
Act and the direct-to-home (broadcasting)
guidelines”. The news report then went
on to describe, with little attention to nuance
or detail, the powers of search and seizure
that the BSRB proposed to invest the
government with, before concluding
with an account of the penalties that the
media would attract if it incurred official
displeasure.3

A recent debutant among Mumbai news-
papers, that seemingly represents the new
era of cross-linked media partnerships, had
meanwhile, had its say on the matter. Under
a vivid and exhortatory headline, the
newspaper – in which both India’s largest
satellite broadcaster and the company that
owns the country’s largest circulated news-
paper have equity investments – urged that
the BSRB be “killed”. Effortlessly
conflating the rights of the media into
those enjoyed by the public under the
Constitution, the newspaper asked: “What
is it with our officialdom that when it
comes to fundamentals of democracy they
can’t seem to get it after five decades of
experience? Their latest attempt at bully-
ing the citizen is a bill that the information
& broadcasting ministry (sic) has drafted,
ostensibly to restrain media monopolies
but in fact to subvert freedom of the press,
and therefore of the right to free expression
as guaranteed by our fine Constitution
drawn up in 1950”.4

Sifting through this relentless campaign
against the BSRB, it would be possible to
discern two quite distinct currents of

opinion. There is one perception that tends
to view the rights of the media as a category
apart, deserving protection in themselves.
Then there is another, that views the media
as an institution embodying the broader
civil rights of the citizens of India.

Debating Media Rights

It is a well-established principle in
Indian jurisprudence that the media enjoys
rights coterminous with the public. This
is quite unlike the situation in the US,
where the First Amendment to the Con-
stitution – whether by oversight or intent
– ensured that the “press” enjoys rights that
go beyond the public right to free speech.5

In contrast, the Indian Constitution confers
on the media no more and no less, than
the rights due to it as an institution that
benefits from the public right to free
speech and expression, as enshrined in
Article 19(1)(a).

Media freedom is derived from the right
to free expression, which in turn is related
to the public right to information. Media
freedom and the public right to free speech,
are coextensive in Indian jurisprudence.
Commercial media institutions and the
private individual derive identical rights
from a single article of the Indian Consti-
tution. But since the right to information
is a counterpart right to free speech, the
media’s freedom is in part the fulfilment
of the public right to information. From
here, it would be a short transition to a legal
doctrine that media freedom is justified –
in whole or in part – by the public function
it performs, of informing citizens and the
wider community about the various facets
of their lives and the times they live in.
This is the constitutional position as ad-
vanced in significant judgments involving
the media, such as Sakal Newspapers versus
the Union of India6  and Bennett Coleman
and Company Ltd versus the Union of
India.7

The latter judgment is especially
significant for the insights it affords into
the media as an institutional beneficiary
of the public right to free speech. At issue
in the Bennett Coleman case was a
government directive limiting the alloca-
tion of newsprint to publishers in accor-
dance with their reported consumption of
the commodity. In a context of acute
shortage, it seemed that the only means
available to keep the newspaper industry
functioning was to ration the allotment of
newsprint. This made it imperative that
newspapers publish no more than 10 pages.

Those that did were obliged to bring
down their daily offering to that number.
They would not be permitted to reduce
circulation to maintain or increase the
number of pages. To provide a full day’s
complement of news, publishers could
rationalise their allocation of space between
editorial and advertisement material. Or
they could maintain profitability by
curtailing news coverage to accommodate
advertisements.8

All this would seem a thoroughly un-
warranted intrusion into the micro-
management of a newspaper. Expectedly,
the entire scheme was held to be in violation
of the Constitution by the Supreme
Court. The majority opinion in the case,
authored by justice A N Ray, held that
the “individual rights of freedom of speech
and expression of editors, directors and
shareholders, are all expressed through
their newspapers”. But if this seemed too
narrow a construction of a fundamental
right, the Court, a few paragraphs on,
applied the necessary remedies, though
without explaining the logic through which
the rights of “editors, directors and share-
holders” mutated into a right enjoyed by
all citizens. “It is indisputable” said the
Court, “that by freedom of the press is meant
the right of all citizens to speak, publish
and express their views. The freedom of
the press embodies the right of the people
to read. The freedom of the press is not
antithetical to the right of the people to
speak and express”.9

This judicial formulation presented in an
incipient form, a potential area of conflict
in the relationship between the media and
the public. In one formulation, the public
is given the “right to read” all that it is
provided by the “editors, directors and
shareholders” of the press. In another, the
public is accorded the right to “speak and
express”. In its elision of the reasoning by
which one species of rights is transformed
into another, the Supreme Court majority
in the Bennett Coleman judgment lost an
opportunity to provide some measure of
clarity on this issue.

To some degree, that absence in judicial
reasoning was remedied in the significant
dissent entered by justice K K Mathew in
the Bennett Coleman case. Alone on the
bench of five judges that heard the case,
the judge spoke of press freedom in terms
of the preservation of social diversity
and choice. The Court had before it the
challenge of ensuring that the appropriate
conditions existed for bringing “all
ideas into the market (to) make the



Economic and Political Weekly March 3, 2007 745

freedom of speech a live one having its
roots in reality”. In pursuit of this ideal,
it was necessary as a first step, to recognise
that “the right of expression” would be
“somewhat thin if it can be exercised only
on the sufferance of the managers of the
leading newspapers”.

Freedom of expression, in other words,
also involved the right of access to media
space. And this requirement would be met
only through the “creation of new oppor-
tunities for expression or greater oppor-
tunities (being provided) to small and
medium dailies to reach a position of
equality with the big ones”. This was as
important, said justice Mathew, “as the
right to express ideas without fear of
governmental restraint”.10

Free Speech and the Right
of Access

“Access” was one of the crucial questions
raised in justice K K Mathew’s dissent:
access both of the public to the media
environment and of the media organisation
to the essential resources of its trade.
Though the latter was the key issue before
the bench, the dissenting judgment tied it
into the larger question of the public func-
tion of a newspaper and its socially enjoined
duty to reflect the diversity of its milieu.

Though these criteria are not quite so
easily transported to the broadcast domain,
the underlying principles have a certain
universality. Newsprint in the 1970s was
regarded as a scarce commodity, much as
the electromagnetic spectrum was in the
early years of satellite broadcasting. News-
print has since become abundantly avail-
able, much like frequency slots for broad-
cast channels. Advertisement revenue, then
regarded as a limited resource, has since
grown enormously, though the competi-
tion between newspaper groups for corner-
ing increasing shares of this expanded
cake, has greatly intensified. And even if
the proliferating broadcast channels of the
last decade and a half have not been very
transparent in their financial accounting,
the mere fact that they exist is sufficient
proof that the aggregate of advertisement
spending in the Indian economy has been
percolating, albeit in varying degrees, to
all of them.

The principal restraint then to using the
electromagnetic spectrum as a public
resource lies not in its scarcity, as in the
powers and privileges that the government
may have arrogated to itself. In this respect,
the Supreme Court ruling in the airwaves

case has been very clear: the government
may have a custodian’s responsibility, but
no inherent right to monopolise the air-
waves, since the spectrum belongs to the
people. As justice P B Sawant put it, in one
of two concurring judgments in the case:
“the airwaves or frequencies are a public
property. Their use has to be controlled
and regulated by a public authority in the
interests of the public and to prevent the
invasion of their rights”.11 In other words,
the uppermost concern in the deployment
of the airwaves would be the preservation
of the people’s right to free speech and its
correlate: the right to information. In justice
Sawant’s words: “the right to freedom of
speech and expression also includes the
right to educate, to inform and to entertain
and also the right to be educated, informed
and entertained”. The challenge of regu-
lation is to harmonise the two, one of
which is the “right of the telecaster” and
the other, “that of the viewers”.12

In turn, this requires a regulatory res-
ponse that departs from an absolutist notion
of media freedom. “Broadcasting freedom”,
in the words of justice B P Jeevan Reddy
– author of the other opinion in the air-
waves case – “involves and includes the
right of the viewers and listeners who
retain their interest in free speech”. With
public interest being dominant rather than
private profit, justice Reddy observed,
“European courts have taken the view that
restraints on freedom of broadcasters are
justifiable on the very ground of free
speech”. The reason simply is that “free-
dom of expression includes the right to
receive information and ideas as well as
freedom to impart them”.13

The airwaves judgment, in short, urges
the adoption of a new paradigm that tran-
scends the dichotomy between government
control and free enterprise. On one side,
it asserts in justice Sawant’s words, the
paramount need to “rescue the electronic
media from the government monopoly
and bureaucratic control and to have an
independent authority to manage and
control it”. When the electronic media is
controlled “by one central agency or (a) few
private agencies of the rich”, there is a
need for another body, “representing all
sections of society”.14 Justice Reddy ob-
served that the nature of this body was for
the legislative authorities to determine.
The central point simply, was that “private
broadcasting, even if allowed, should not
be left to market forces, in the interest of
ensuring that a wide variety of voices
enjoy access”.15

With these being the central principles,
the Supreme Court directed – in justice
Sawant’s words – that “the central govern-
ment shall take immediate steps to establish
an independent autonomous public
authority representative of all sections and
interests in the society to control and
regulate the use of the airwaves”.16 Justice
Reddy laid down the principles on which
this body should function: “it is the duty
of the State to see that airwaves are so
utilised as to advance the free speech
right of the citizens which is served by
ensuring plurality and diversity of views,
opinions and ideas. …The free speech right
guaranteed to every citizen of this country
does not encompass the right to use
these airwaves at his choosing. Conceding
such a right would be detrimental to the
free speech rights of the body of citizens
inasmuch as only the privileged few –
powerful economic, commercial and
political interests – would come to
dominate the media.”17

Before turning again to the BSRB to
examine how well it fulfils the specifica-
tions laid down by the country’s highest
judicial body, it may be useful to consider
two concrete policy-decisions taken by the
government in 2006. These could be tested
for their conformity with the constitutional
principles laid down in the airwaves
judgment.

Record in Community Radio

Early in December 2006, the MIB an-
nounced detailed policy guidelines on
community radio services (CRS). This
was a long-delayed correction for the
unduly restrictive policy introduced in
December 2002, which reserved commu-
nity radio for “well established education
institutions”. Even so, the policy as it stands
now is rife with clauses requiring CRS
applicants to meet a number of stringent
requirements. In the case of aspirants other
than publicly funded and managed educa-
tional institutions, sanction for entering
the CRS domain would be subject to
clearance from the ministry of home affairs
and the defence ministry, not to mention
the allocation of a radio frequency by still
another ministry. Programmes broadcast
over the community radio should be
designed to serve a “specific well-defined
local community” and should be relevant
to its “educational, developmental, social
and cultural needs”. Broadcasts that
relate to “news and current affairs and
are otherwise political in nature” are



Economic and Political Weekly March 3, 2007746

South Asian Network for Development
and Environmental Economics

The South Asian Network for Development and
Environmental Economics (SANDEE) invites research
pre-proposals on the interlinkages among economic
development, poverty and environmental change. Pre-
proposals, if accepted, will lead to an invitation to submit
a full research proposal. Four thematic areas have been

identified for the current round of research grants. While
some common research questions are identified below,
researchers can explore a wider range of questions within
each sub-area.

1. Economics of Natural Resource Use and Regulations
Large groups of people depend on land, forests, rivers
and other natural resources. Market as well as non-
market processes facilitate the extraction, exchange and

consumption of these goods and services. Some natural
resources are undervalued and over-extracted, while
others may be underutilized. Four policy questions are
of interest: What specific regulations and institutional
innovations can correct existing market and policy failures?
What are the implementation challenges associated with

accurately pricing natural resources and services? Is
there a role for new policy instruments such as ‘payments
for environmental services?’ And, how do we account for
environmental costs in designing economic policies
(including trade, macro etc.)?

2. Economics of Pollution Management
Dirty water, waste, toxic chemicals, and indoor and
outdoor air pollution have serious implications for human

health and productivity. What are some viable policy
instruments (taxes, subsidies, user-fees etc.) or institutional
changes (community water user groups, private
contracts for waste management etc.) that can
contribute to clean air and water? And what are the
distributional outcomes associated with these

instruments? The private sector has an important role
to play in cleaning up the environment – whether through
the use of abatement technologies, new innovations or
increased efficiency. What economic incentives or
disincentives would promote increased private sector
participation in improving environmental quality? What

are some political-economy considerations?

3. Economics of Coastal / Riverine Zone Management
Coastal/riverine communities are vulnerable to sudden
on-set of disasters, long-term impacts of climate change,

Winter 2007 Research Competition

Deadline: March 22, 2007

as well as on-going erosion of coastal resources. Can
economic instruments (fees, permits, subsidies) be used
to better manage coastal development? What incentives
and dis-incentives lead to inefficient use of coastal/ riverine
resources, particularly fisheries? Further, what is the role
of insurance markets in responding to coastal/riverine

disasters? What is the role of natural and man-made
barriers in mitigating disasters? How can we value the
services provided by natural barriers? How and what kind
of institutional change will improve well-being or reduce
disaster risks?

4. Economics of Climate Change
The scientific evidence is quite overwhelming that Planet

Earth’s average temperatures are rising. This has both
a large direct impact due to productivity losses etc., but
also in terms of adaptation and mitigation costs that
society will have to bear. How will the agricultural output
change? How will sea level rise affect coastal communities?
Rising temperatures will affect precipitation, and therefore

river flows and groundwater stocks. How would this impact
on human well-being? What kind of costs are involved
in mitigating risks? How much would communities have
to spend in order maintain equivalent well-being to adapt
to the rising temperatures?

SANDEE supports economics research related to
environmental problems. Thus, pre-proposals that do not
have a strong economics component will not be considered.

Pre-proposals are sought from junior to mid-career faculty
and researchers; multidisciplinary/ country projects and
use of secondary data are encouraged. Institutional
affiliation is required for receiving support. Pre-proposals
will be evaluated on their academic merit and policy
significance. Selected researchers will be invited to submit

a full research proposal.

SANDEE’s grants are in the range from $10,000 to $15,000

for 12-24 months. Please visit www.sandeeonline.org for
responses to frequently asked questions and for examples
of previously funded proposals.

The guidelines and format for pre-proposals are presented

on SANDEE’s website (http://www.sandeeonline.org).

Pre-proposals need to be directly loaded on to the
website by March 22, 2007. Pre-proposals received after

this date will not be accepted.



Economic and Political Weekly March 3, 2007 747

specifically proscribed. Sponsored
programmes would not be permitted
except where the sponsor is an arm of the
government. Advertisements and public
announcements that yield revenue would
be permitted to the limit of five minutes
in an hour’s broadcast. All earnings would
necessarily have to be used in meeting
operational and capital costs. A surplus,
if available, could, with the explicit written
permission of the MIB, be transferred into
the primary activity of the organisation
running the service.18

This regime of policy may be instruc-
tively compared with that prevalent in the
realm of private radio broadcasting. In July
2005, policy guidelines were announced
under which bids were invited for the
second round of allocation of FM radio
broadcast circles. Under the tendering
principles drawn up, allocations were to
be made on the strength of the entry fee
offered by each bidder. Moreover, a share
of annual revenue would be paid by the
operator as a form of annual fee for the
use of the broadcast spectrum. Advertise-
ments would be the principal revenue
source, but there would be no limit imposed
on the quantum of advertising that each
broadcaster could carry.19

When it came to the allocation of
frequencies for FM radio broadcasting, the
government seemed inclined to view the
airwaves as a public resource to be auc-
tioned off to the highest corporate bidder.
After the bidding for FM radio licences
that ensued, the vast majority was granted
to companies or entities that were already
strongly established in other sectors of the
media.20 Entertainment Networks (India),
a company owned by the Times of India
group, which happens to be the largest
enterprise in the print media, won 25 FM
radio broadcast circles, to add to the seven
that it was running under its brand name,
Radio Mirchi. South Asia FM, a company
controlled by the Chennai-based satellite
broadcaster, Sun TV, won no fewer than
23 FM circles in the northern part of the
country. This is quite apart from the 18 it
won in the south through its affiliate
company, Kal Radio. Sun TV, it needs to
be added, had in early 2006, bought up
the Tamil daily, Dinakaran, then ranked
third in terms of readership in Tamil Nadu.
With an aggressive price-cutting campaign,
it had soon catapulted the newspaper to an
undisputed second position in the market
and quite possibly the first – though this
remains contentious – in the readership
stakes.21

Sun TV is a media entity that began in
the realm of cable and satellite (C and S)
broadcasting and rapidly expanded its
influence into print and radio. The Times
of India group, headquartered in Delhi,
offers another case study of a business
group of considerably greater vintage,
diversifying out of print into TV, radio,
internet advertising and a variety of other
media ventures, with little resistance from
regulatory policy.22

These two routes to media consolida-
tion, though different, would be regarded
with equal concern under any reasonable
regime of supervision over the right to
information. But with policy being
inattentive, these are by no means the only
pathways available for well-endowed
business houses that seek to capture
increasing shares of the space available for
information transactions.

It takes only a cursory glance at the last
round of licences allocated for FM radio,
to see that any notion of cross-media
ownership restrictions has effectively been
shredded and the pathway opened up for
growing business monopolies in the me-
dia. Illustratively: the Rajasthan Patrika
group, a significant player in the newspaper
space in Rajasthan state, was awarded four
FM circles, while Malayala Manorama
and Matrubhumi, the two largest newspaper
groups in Kerala, were awarded four each
in their home state, and the Mid-day group
of Mumbai was given six circles, all of
them in highly lucrative metropolitan
cities. HT Media and Entertainment, a
company controlled by the Hindustan
Times group – with its significant print
media presence in Delhi and Mumbai –
was awarded radio licences in both these
cities, with the two metropolitan centres
of Kolkata and Bangalore also thrown in
as a bonus.

Beyond this story of media consolida-
tion, a significant new presence was en-
tering the scene. Adlabs Films, flush with
an infusion of funds after its takeover by
the Reliance-ADAG group – one of the
country’s biggest industrial conglomerates
– won no fewer than 45 circles in the 2006
round of FM radio allocations.23

Growing Corporate Control

These quite unconcealed concessions to
corporate control over the airwaves should
be seen in the context of existing global
norms on cross-media ownership restric-
tions. These norms indeed, have been
repeatedly affirmed in India by broadcast

legislation that curiously, seldom makes
it beyond the first draft to the stage of
enactment. Though the evolution of the
new media and the realities of convergence
with information technology have often
allowed big media corporations to effect
a flanking operation around them, cross-
media ownership restrictions remain a
valuable part of the statute in several
countries.24  In recent years, a move by the
Federal Communications Council (FCC)
in the US to undo some of the restraints
on cross-media ownership, was met with
a vigorous public signature campaign that
effectively forced the regulatory body to
retreat.25 This is in some measure, an index
of the value attached by the public to the
sustenance of these norms.

A monopoly over the airwaves was part
of the initial conditions in India, in contrast
with the US, which began with a large
assortment of broadcasters that were
rapidly consolidated into a handful of
dominant entities. It might appear that an
oligopoly of private broadcasters – how-
ever small in number – would be far
preferable to a government monopoly.
Interestingly though, in the doctrine of
fundamental rights laid down by India’s
Supreme Court, the fact of monopoly
ownership over broadcast platforms
does not, in itself, constitute a curb on the
twin rights of information and free speech.
It is only from the denial of public access
to the broadcast media, that such an
abridgment of the fundamental rights
could be deemed to occur.26  In other
words, the existence of a monopoly
broadcaster does not in itself negate free
speech, provided the right to public access
is ensured.

The history of the legislative effort to
transform a zealously guarded govern-
mental monopoly over the airwaves into
a more benign public trust is rather well
recorded.27 Aside from the advisory bodies
that were periodically commissioned to
come up with creative solutions, the first
concrete effort at legislation was the Akash
Bharati bill, introduced in Parliament after
much deliberation, only to lapse with the
dissolution of the sixth Lok Sabha in 1979.
Its successor, renamed the Prasar Bharati
bill, was enacted but not notified when
the National Front government elected in
1989 – comprising numerous fragments,
with one conspicuous exclusion, from the
political formation that had dominated the
sixth Lok Sabha – passed into history. It
took till 1997, with another avatar of the
National Front in power – now called the



Economic and Political Weekly March 3, 2007748

United Front – for Prasar Bharati to be
notified and thus become law.

The government that soon followed,
allowed the ordinance notifying Prasar
Bharati to lapse and a few months after-
wards, disbanded the board of trustees that
had been appointed to supervise the func-
tioning of the public broadcaster. In all
these respects, the government led by the
Bharatiya Janata Party (BJP) signalled that
it preferred the strict control over the
airwaves to the doctrine of freedom upheld
by the Supreme Court. The entire episode
seemed to underline a certain reality about
the political tutelage that broadcasting
reform has laboured under. Where govern-
ments unsure of their tenure are in power,
led by political formations that are con-
vinced of their imminent mortality, there
is a possibility that the oppressive, official,
hold over the airwaves will be relaxed.
This is a narrow window of political
opportunity that would invariably be shut
tight when governments are led by parties
that believe, for whatever reason, in their
historical destiny as eternal wielders of
political power. The Congress Party’s
persistent record of default on the Prasar
Bharati Act, the United Front’s restoration
of the agenda of broadcasting reform and
the BJP’s unceremonious termination of
the experiment, bring to mind the very
strong warning issued by justice Reddy in
the airwaves case: “Government control in
effect means the control of the political
party or parties in power for the time being.
Such control is bound to colour and in
some cases, may even distort the news,
views and opinions expressed through the
media. It is not conducive to free expres-
sion of contending viewpoints and opin-
ions which is essential for the growth of
a healthy democracy.”28

Viewed in this context, it is rather easy
to point out the many deficiencies of the
BSRB, especially when assessed against
the stated purpose of operationalising the
airwaves judgment. Drafted in 2006, when
the government monopoly had been irre-
versibly eroded, the BSRB should reason-
ably have been expected to take into account
the experience of corporate control over
the airwaves and factor this into its regu-
latory philosophy. Though a first glance
would show that the BSRB does indeed
pay due obeisance to the objectives of
preserving diversity of choice on the air-
waves, these turn out on closer examina-
tion, to be no more than a token acknow-
ledgement. Correlatively, the clause that
vests the government with the power to

curb monopolies in the media is numeri-
cally imprecise and unaccompanied by any
construction of a mode of intervention to
secure the public interest.29

Broadcast Bill and Its Newest
Avatar

This is to be contrasted with the Broad-
cast bill mooted in 1997 as a means of
ensuring a reasonable framework of rules
for private broadcasters, even as the
counterpart policy initiative of notifying
Prasar Bharati brought government
channels under a variety of public control.
Drafted during a brief interlude of open-
ness within the MIB, the 1997 bill
provided for “inter-category restrictions
on licences (for broadcasting) as well
as on the number of licences within a
category”. It restricted the “ownership
and control of a broadcasting company
by newspaper proprietors up to 20 per
cent and vice versa” and specifically
prohibited religious bodies, political
organisations, foreign nationals and enti-
ties, and advertising agencies from hold-
ing broadcasting licences in India. Fur-
ther, it limited a single person or entity to
licences in any two (or less) of the follow-
ing activities: terrestrial radio, terrestrial
television, satellite television or radio,
direct-to-home broadcasting, and local
C&S delivery.30

A prolonged legislative vacuum ensued
once the 1997 draft lapsed, during which
facts on the ground were altered by the
country’s big media players, progressively
making the job of regulation more diffi-
cult. Powerful print media groups moved
into the broadcast sector, and others that
had begun as C&S broadcast companies,
integrated horizontally into the newspaper
industry. C&S companies in turn ventured
into the domain of retail distribution of
television signals and succeeded in estab-
lishing their dominance in the most lucra-
tive markets.

 For reasons that have more to do with
the evasion of tough decisions than with
inherent difficulties, the rules evolved for
radio have been immensely more stringent
than those applicable to TV. This is in part
because the stakes in TV broadcasting are
high and the power of the medium so great,
that multinational media enterprises and
big domestic corporations have always been
an aggressive presence influencing policy
decisions. Even if governments would like
to pretend otherwise, there is little question
that policy decisions in the broadcast sector

broadly fit into one of two categories: they
are either defensive responses to predatory
moves by media corporations, particularly
those of foreign origin, or signals of
acquiescence in the larger designs of
these corporations, dressed in the garb of
pragmatism.

Towards the end of 1996, News Tele-
vision India, a corporate entity owned by
the global media czar Rupert Murdoch,
announced its readiness to start “direct-to-
home” (or DTH) telecasts in India. This
was followed by an advertising campaign
in the print media promising Indian TV
viewers a new deal that would secure them
their independence from the ever-
unreliable local cable operator. By April
1997, this campaign had peaked and the
Murdoch enterprise seemed all set to
manoeuvre its way past the areas of silence
in the prevalent policy, to begin an entirely
new category of broadcast services. After
months of silence which had been con-
strued as acquiescence, the government in
July 1997 issued a formal notification
prohibiting the transmission or reception
on Indian soil of any broadcast signal above
the frequency range of 4800 megahertz.
In effect, this prohibited the commence-
ment of DTH broadcasts in India.31

If this was a defensive policy response,
the official attitude towards uplinking from
Indian territory for broadcast through
satellite, bears all the telltale scars of
compliance with an agenda set by players
operating beyond the reach of regulatory
efforts. The story begins in May 1991
when the Hong Kong based STAR TV
network began beaming programmes into
India, where audience interest had already
been stoked by the satellite broadcast
network CNN’s coverage of the Gulf War
some weeks before. The first of many
committees to examine possible policy and
regulatory responses, constituted almost
immediately afterwards, submitted its
recommendations by October 1991.32

Certain conditions were taken for granted
in all the early, official, examinations of
the broadcasting reform. Though thinking
on autonomy for the sector had evolved
over the years, there was little acceptance
yet that the government monopoly over the
airwaves would have to yield to new
realities. The most that would be conceded
was a degree of access for the public to
broadcast platforms, that would neverthe-
less remain the exclusive domain of the
government.

The number of broadcast channels beam-
ing into India was by now proliferating.



Economic and Political Weekly March 3, 2007 749

Yet the government remained unwavering
in its refusal to allow any Indian entity to
establish an upward link to a satellite for
diffusion of broadcast signals over the
country. This compelled a number of Indian
broadcasters to physically transport their
programmes on magnetic media to other
countries – notably Singapore – from where
an uplink was established for beaming
signals into India.

Inherent Illogic of Broadcast
Regulation

This was a situation rife with ironies.
Singapore till today zealously guards its
airwaves, allowing incoming broadcasts
only with a time delay, so that diligent
censors continually monitoring the signals
can screen out any material deemed ob-
jectionable. But despite all its authoritar-
ian attitudes, the government of Singapore
had little reservation early in the C&S
television boom, in allowing uplinking from
its territory. The Indian government in
contrast, disallowed any uplinking of
broadcast signals, but effectively admitted
that it was powerless to monitor or regulate
incoming television programmes. To draw
attention to this contrast is not to endorse
the Singaporean policy of censorship, or
to advocate a police regime that would
monitor all broadcasts for conformity with
an official line. Rather, it is only to un-
derline the inherent illogic of the Indian
government’s position, which remained a
persistent feature for long years into the
C&S television boom.

By late-1996, a minor concession was
granted with domestic C&S broadcasters
being allowed to uplink to satellites owned
by India’s Department of Space, for the
limited purpose of gathering “news feeds”
from remote locations. Though successive
committees had recommended that
uplinking rights be granted to Indian-owned
broadcasters, the government dithered
endlessly over what always seemed a fairly
simple issue.33 By early-1998, the
Murdoch-owned STAR TV contracted
with an Indian production company to
provide the feed for a 24-hour news
channel. Senior officials of STAR TV,
many of whom had till just prior to joining
the Murdoch enterprise, been working for
the MIB, were then under investigation in
matters involving possible conflicts of
interest and even corruption. But then prime
minister I K Gujral found little amiss in
throwing open the premises of his official
residence for the inauguration of STAR’s

24-hour news channel. Uplink rights
were granted, ostensibly for a trial period
of six weeks, so that the news channel
could provide coverage of the upcoming
general elections to Parliament.34  And once
the uplink right was granted to a foreign-
owned broadcaster, there was no credible
basis on which it could be denied to Indian
entities.

Against this background, it is easy to
guess why policy on radio continues to
remain excessively restrictive: the poor
cousin within the broadcasting family has
simply not had any powerful lobbies
arguing its case.35 A record of inconsistent
– even duplicitous – standards, is espe-
cially evident in the record on community
broadcasting. The concept note prepared
by the MIB in 1996, by way of a preface
to the legislation it proposed to bring in,
mentioned community broadcasting as an
“extremely useful” device in “providing
voices to the local community in managing
their affairs and participating in (the) overall
developmental process”. It proposed
moreover, to award broadcasting licences
in restricted areas – “on the basis of either
a restricted bid or no bid at all” – to local
organisations “to facilitate better educa-
tion and communication”.36

Since these words were written, big
business control over the airwaves has
only been consolidated. In the process, the
priorities of community broadcasting and
public access to the airwaves have van-
ished from the policy discourse. It was
only several months after the spectrum
auction for FM radio that the union cabinet
finally approved a policy that would open
up opportunities in community radio to
entities other than privileged universities
and institutions of learning. And with all
the changes that have grudgingly been
allowed, the policy on CRS remains highly
restrictive in terms of eligibility, content
and revenue sources.

These multiple forms of control over
CRS stands in striking contrast to the
total absence of any regulation over TV
broadcasts. Regulatory efforts in C&S TV
in fact, are currently focused on the cable
operator rather than the broadcaster. The
onus of ensuring that all material broad-
cast is in conformity with the “programme
code” and the “advertisement code” rests
entirely with the cable operator. This
curiosity of Indian broadcast law has
been inscribed into the Cable Television
Network Rules of 1994 and continues to
hold the field till now. The “programme
code” in turn, is a bunch of fairly vacuous

strictures that have in practice been
reduced to nullity.37

Revisiting Ratios

Where regulatory efforts threaten to have
a substantive impact on media monopolies
and thus on the overall ambience of the
right to information and free speech, these
are swiftly abandoned for reasons that
should not challenge an average intelli-
gence. A recent move by the central govern-
ment, to limit the advertisement time that
particular television channels carry, was
abandoned within a month of its announce-
ment, without any kind of public debate.38

While the proposal may seem absurd on
the face of things, it has a long and hoary
vintage as a regulatory device with a vital
bearing on the fundamental rights. Succes-
sive press commissions in India have for
instance, suggested that the limitation of
advertisement revenue earned by particu-
lar media organisations, though seemingly
an intrusion into their rights, is a necessary
evil in the larger cause of the rights to
information and free speech. Both the price-
page schedule, which requires newspapers
to price their product in accordance with
number of pages printed, and the directive
to limit the number of pages that a news-
paper publishes, have been ruled unconsti-
tutional by the Supreme Court in the Sakal
and Bennett Coleman cases.39 Yet they
continue to be advocated – not just by
control fanatics in the government but also
by people with vital stakes in the industry
– as an imperative of media regulation.

In 2003 for instance, the Indian Parlia-
ment’s standing committee on information
technology urged the government to pres-
cribe a “ratio for coverage of news con-
tents and advertisements in newspapers”.
This was necessary since, as the Commit-
tee observed, “a tendency is being noticed
in the leading newspapers to provide more
and more space for advertisements at the
cost of news items”. Though in itself, this
was not a cause for public concern, there
was adequate reason to worry, that with
advertisement expenditure migrating to-
wards particular newspapers, others that
catered to lower income groups – of lesser
importance to advertisers – would be
starved of revenues and be compelled to
cut back on newsgathering expenses. This
in turn, would impair the socially desirable
objectives of ensuring diversity and
plurality of news media.40

The print media, despite all its traditions
in India, is today rapidly losing its rich



Economic and Political Weekly March 3, 2007750

plurality, as the pressure mounts for con-
formity with the demands of advertisers
and the affluent. The broadcast media
because of its specific features, is more
prone to surrender its autonomy when faced
with advertiser interests.41 The public
character of the airwaves as a resource,
could in short, soon be completely sub-
verted by a sustained campaign of
disinformation that essentially denies the
public its right to know. Circumstances
perhaps have never been more appropriate
than now, for a credible regulatory author-
ity, committed to the public interest, to
revisit the issue of advertisement and
subscription revenue. There is also the
need to examine the issue of cross-media
ownership restrictions from a public inter-
est viewpoint, rather than the governmen-
tal-bureaucratic perspective that has so far
been customary in India.

The latest visitation of a law for the
broadcast sector, the BSRB, proposes as
a public authority to regulate the airwaves,
a “Broadcasting Regulatory Authority of
India” (or BRAI) that will have the final
word in matters related to the broadcast
spectrum. Perhaps some of the true
motivations behind the BSRB as a legis-
lative proposal would become clearer if
the mandate that it invests the BRAI with
were to be examined.

The BSRB conceives of a situation when
the central government will, by notification,
transfer all “proceedings pending” before
the existing frequency spectrum oversight
body, the Telecom Regulatory Authority
of India (or TRAI) to the BRAI. It is
significant that over the weeks between
June and August 2006 – with the BSRB
being debated in public – TRAI had sought
for the first time to go beyond its assigned
job of mediating between telecom compa-
nies and adjudicating on matters of fre-
quency spectrum allocation, to seek to
establish its authority over the tariffs
levied by C&S companies.42 This was
within TRAI’s mandate as the regulator of
the broadcast sector, a status it was con-
ferred with in 2004, ostensibly to hasten
the process of convergence between broad-
casting, communications and information
technology.43 Yet it was never a secret that
the MIB was particularly unhappy with
this seeming encroachment into its do-
main. The emergence of the TRAI in its
avatar as regulator of subscriber rates that
C&S broadcasters could charge, created a
further sense of alarm within the MIB, at
the possibility that a rival body could win
immense populist acclaim in ostensible

pursuit of the public cause. The BSRB in
other words, was no more than a temporary
expedient in a long-running bureaucratic
turf war. That, finally is the most charitable
assessment that can be made of the last
effort to provide a legal framework for the
Indian broadcast sector.

Email: sukumar.md@gmail.com

Notes

1 The text of the Broadcast Services (Regulation)
Bill was for long a mystery, with one
commentator going to the extent of observing
as late as July 28, 2006, that despite all the
comment that had been heard in public forums,
the bill was not officially “in the public domain”.
This commentator, who happened to be
chairperson of the Public Service Broadcasting
Trust, had by his own account “requested a
copy” of the bill from the MIB, and been told
that he could not “legitimately” be given one.
“This means”, he wryly concluded, “that all
those in possession of a copy of the bill and
those writing about it are in violation of the
Official Secrets Act”. (See Rajiv Mehrotra,
‘Social Justice on the Airwaves’, The Hindustan
Times, July 28, 2006, p 11). The full draft of
the bill was finally posted on the MIB website
on August 11, 2006, with the stated purpose
of inviting public comments on an issue of
general importance. The bill and the consultation
paper that explains its concepts and intents, are
available at this writing at the following web
address: http://mib.nic.in/informationb/
POLICY/BroadcastingBill.htm.

2 ‘Media Muzzled I: Is the Broadcast Bill Media
Friendly?’, The Hindustan Times, Delhi, July
26, 2006, p 11.

3 ‘New Broadcast Bill Just a Rehash of Existing
Provisions?’, The Times of India, Delhi and
Mumbai, July 3, 2006.

4 ‘Kill this Broadcast Bill before It Kills Your
Rights’, Daily News and Analysis, Mumbai,
July 1, 2006. This newspaper was launched in
the Mumbai market in 2004 and its principal
financial backers are the Zee Telefilms group,
which operates a number of entertainment and
news channels and is by far India’s largest
satellite broadcaster, and the Dainik Jagaran
group, publishers of the newspaper that was
reckoned by the last round of the National
Readership Survey, to have a readership of 21
million.

5 The first amendment to the US constitution
forbids Congress from making any law
“abridging the freedom of speech, or of the
press”. This has led to a considerable
jurisprudential debate in the US to determine
whether freedom of the press is in some way
a redundancy given the unequivocal fashion in
which the First Amendment upholds the freedom
of speech. The judicial consensus has tended
to the view that it is not, which means in effect,
that the press enjoys rights that go beyond the
public right to free speech. This question is
addressed, with appropriate referencing, in an
earlier article by this author, ‘The Challenge
to the Media’, Seminar, Number 551, July
2005, pp 41-45 (available at this writing at the
website: www.india-seminar.com.

6 1962 SCR (3) 842; this is the standard citation
format, in which SCR stands for Supreme Court
Recorder.

7 1973 SCR (2) 759.
8 A fuller examination of both the Sakal and the

Bennett Coleman judgments is available in a
recent article by this author. See ‘Freedom,
Responsibility and Regulation’, Seminar,
Number 561, May 2006, pp 20-25; available
at this writing through the website: www.india-
seminar.com.

EPW



Economic and Political Weekly March 3, 2007 751

9 1973 SCR (2), p 760.
10 Ibid, pp 803-14.
11 1995 SCC (2) 161, para 124(i), SCC here refers

to Supreme Court Cases in accordance with the
accepted format of citation.

12 1995 SCC (2) 161, para 78.
13 1995 SCC (2) 161, para 181.
14 Ibid, para 107, 85.
15 Ibid, para 205.
16 Ibid, para 81.
17 Ibid, para 205.
18 The policy guidelines for community radio

services are available in a document posed on
the website of the Ministry of Information and
Broadcasting. See: http://mib.nic.in/
informationb/CODES/CRBGUIDELINES
041206.doc.

19 The policy guidelines for the second round of
FM radio broadcast licences are available at
the website of the ministry of information and
broadcasting, at the following URL: http://
mib.nic.in/informationb/POLICY/frames.htm.

20 The details of the broadcast circles awarded
after the last round of FM spectrum auctions,
is available at this writing, from the website
of the Ministry of Information and Broadcasting:
http://mib.nic.in/fm/fmmainpg.htm.

21 It may not be out of place to mention here that
Sun TV is a business group controlled by the
family of the incumbent minister for
communications and information technology,
a first-term member of parliament from Tamil
Nadu. Aside from the intrusion of monopoly
elements into the media, which is an issue
meriting considerable attention in itself, this
also raises serious questions about conflicts of
interest, which have surprisingly, not attracted
much public comment or discussion. For a rare
discussion in a public forum on the multiplicity
of issues involved in Sun TV’s expansion, see
S R  Ramanujan’s column dated May 14, 2006
in www.thehoot.org, ‘Why Is Tamil Media So
Biased?

22 For an account of the Times of India’s growth,
consolidation and diversification, see this
writer’s essay in Himal South Asia, August
2006, ‘The Times of India’s Final Frontier’,
available at: http://www.himalmag.com/2006/
august/essay.htm. Also see the article published
in the Delhi-based magazine Hard News,
‘Demoting News and the Reader’, December
2006, pp 17-20, available at: http://
www.hardnewsmedia.com/portal/2006/12/
697. Both articles in turn, are derived from a
case study on the media group published by
the Inter-Press Service (Asia Pacific) in
December 2006. See: ‘Times of India: A
Catastrophic Success’, in Asia Media Report,
A Crisis Within, Inter Press Service (Asia
Pacific), Bangkok, 2006, pp 99-110.

23 On the acquisition of Adlabs by the Reliance-
ADAG group, see Sevanti Ninan, ‘The New
Moguls’, The Hindu, Sunday magazine, October
8, 2006. Details of FM broadcast circles awarded
till this point have been drawn from the source
cited above, i e, http://mib.nic.in/fm/
fmmainpg.htm.

24 The classic work on this issue of course is Ben
Bagdikian’s The Media Monopoly, Beacon
Press, New York, 1983. Detailed rules on the
cross-media ownership restrictions in force
in the US can be found on the website of
the Federal Communications Commission:

http:// www.fcc.gov/ownership/rules.html.
Illustratively, the rules that are currently in
force prohibit “common ownership of a full-
service broadcast station (television or radio)
and a daily newspaper if the station’s service
area completely encompasses the newspaper’s
city of publication”. The FCC’s 2002 effort to
relax these rules in some degree was met with
an organised show of public dissent that
compelled it to put the proposed changes on
hold. It could be argued that none of the FM
broadcast licences given out recently is a “full-
service broadcast station”, since they are all
explicitly forbidden from engaging in news and
current affairs. But with understanding of media
economics having progressed much further
since the US norms were written, it should be
evident that dominance over the advertisement
market, particularly in concentrated pockets of
high-purchasing power demographic groups,
is really the material issue.

25 Associated Press story, ‘Media Ownership
Issues Return to Spotlight’, Washington DC,
October 3, 2006. This story, issued just when
the FCC was beginning a series of public
hearings, usefully describes the level of
mobilisation of consumer advocacy groups on
the issue of cross-media ownership.

26 The precise formulation in justice Sawant’s
judgment is as follows: “A mere creation of
the monopoly-agency to telecast does not per
se violate Article 19(1)(a) as long as the access
is not denied to the media either absolutely or
by imposition of terms which are unreasonable.
Article 19(1)(a) proscribes monopoly in ideas
and as long as this is not done, the mere fact
that the access to the media is through the
Government controlled agency, is not per se
violative of Article 19(1)(a)”. 1995 SCC (2)
161, para 61.

27 A most comprehensive recent account, focused
on television, is Sevanti Ninan, ‘History of
Indian Broadcasting Reform’ in Monroe E
Price and Stefaan G Verhulst (eds),
Broadcasting Reform in India, Media Law from
a Global Perspective, Oxford University Press,
Delhi, 1998, pp 1-21. A comprehensive survey
and critique, focused on radio, is available in
Kanchan Kumar, ‘Mixed Signals, Radio
Broadcasting Policy in India’, Economic and
Political Weekly, May 31, 2003, pp 2173-82.

28 1995 SCC (2) 161, para 199.
29 Article 10 of the BSRB merely reserves for the

central government “the authority to prescribe
such eligibility conditions and restrictions with
regard to accumulation of interest in the print
and broadcast segments of the media as may
be considered necessary from time to time, to
prevent monopolies across different segments
of the media as well as within the broadcast
segment, to ensure diversity of news and views”.
The full text of the BSRB is available at the
time of this writing at: http://mib.nic.in/
informationb/POLICY/BROADCASTSER
VICESREGULATIONBILL.htm.

30 The full text of the draft is available in Price
and Verhulst (editors), op cit, pp 191-222. Also
included (pp 223-33) is a concept note circulated
by the ministry of information and broadcasting,
explaining its overall approach to regulatory
issues.

31 Sevanti Ninan, op cit, pp 18-19.
32 Ibid.

33 This complex regulatory history is summarised
in two articles in the fortnightly magazine
Frontline. See: ‘Uplinking Rights, The Outlook
for Private Indian Broadcasters’, November 1,
1996, pp 93-4; and ‘A TV Debate, Questions of
Broadcast policy’, February 21, 1997,
pp 114-15.

34 This sequence of events is covered in concurrent
issues of the weekly newsmagazine, India
Today, especially in the special page titled
“Teletalk”, devoted to visual media issues.

35 Vinod Pavaral asks a pertinent question that
still remains unanswered: “why does this
government find Rupert Murdoch more
trustworthy than a poor, unlettered dalit woman
who wants to use a media channel to
communicate?” See ‘Breaking Free, Battle over
the Airwaves’, Economic and Political Weekly,
May 31, 2003. This is the introductory piece
to a collection of papers on broadcasting in
India with a focus on community radio, a
collection that includes inter alia, Kanchan
Kumar, op cit.

36 Price and Verhulst (editors), op cit, p 233.
37 Among other things, the programme code

explicitly forbids the broadcasting of material
that contains the “criticism of friendly countries”
or “criticises, maligns or slanders any individual
in person or certain groups, segments of social,
public and moral life of the country”. Material
that “denigrates children”, or projects an
“ironical and snobbish attitude in the portrayal
of certain ethnic, linguistic and regional groups”
is also forbidden. And in a revelation that
would surely be of interest to the numerous
channels that begin the day with astrological
predictions – and the sports channels that preface
the telecast of important cricket matches with
the wisdom of tarot-card readers – anything
that propagates “superstition and blind belief”
is also proscribed.

38 The Hindu, ‘Decision on Advertisement
Component in TV Channels Withdrawn’,
August 20, 2006, available at this writing at:
http://www.thehindu.com/2006/08/20/stories/
2006082006131000.htm.

39 See footnotes 6 and 7 above.
40 Standing Committee on Information Techno-

logy, Thirteenth Lok Sabha, 63rd Report, Lok
Sabha Secretariat, December 2003, pp 39-42.

41 The weekly newsmagazine India Today, part
of a business group that includes two news
channels – Aaj Tak in Hindi and Headlines
Today in English – recently ran a cover story
that was rather evocatively titled “Tamasha
News”. The subtitle read: “Sensational,
Shocking, Pervasive, Trivial”. But in a one-line
summation of the purport of its story, the
newsmagazine refrained from exercising its
judgment on the merits of the phenomenon,
perhaps because it could not be seen in public
to be engaged in an act of self-condemnation.
“Intense competit ion has compelled
news channels to feed the voyeuristic
appetite of today’s viewers”, it said, “for better
or worse”.

42 The Hindu Businessline, ‘Pay Channels @ Rs 5
Per Month’, September 1, 2006, page 1.

43 See the Press Trust of India story, posted on
the website of The Economic Times on
January 10, 2004, available at this writing at:
http:/ /economictimes.indiatimes.com/
articleshow/415625.cms.


